Friday, December 2, 2011

Part 13


Saya melihat satu persatu manusia rebah dihentam peluru zionis laknatullah. Airmata kanak-kanak yang kehilangan ahli keluarga pada saat itu seakan sudah kering. Sekering tanahnya yang sudah lama tidak menerima air hujan. Dengan kekuatan yang luarbiasa mereka mara menghadap musuh yang lengkap bersenjata. Saya panik. Senjata kami telah dirampas musuh.

"Tanah ini sudah sekian lama hanya dibasahi darah para mujahid fi sabilillah!" Pekik Mujahid di sisiku. Dia lalu duduk mencangkung, menggenggam batu-batu kerikil bersama pasir-pasir. Dia melangkah laju ke hadapan, menyertai rakan-rakannya untuk berhadapan dengan musuh.

"Tanah ini pasti akan menghancurkan kamu yahudi yang dilaknat!!" Kebencian jelas terpancar di wajah kanak-kanak itu. Saya masih ingat beberapa ketika yang lalu kami duduk bersama menuntut ilmu, bergelak ketawa, bersenda gurau malah kami disuburkan dengan rasa kasih sayang. Tiada langsung disemarakkan rasa benci kanak-kanak ini kepada musuh. Mungkin kerana rasa benci itu sudah lama ada. Tidak perlu diungkit dan disemarakkan berkali-kali. Selagi punya masa untuk berkasih sayang, buat apa digunakan masa yang sedikit itu untuk melayan rasa benci dan dendam. Kebencian terhadap musuh akan lahir dengan sendirinya bila kecintaan mereka terhadap agama Allah dan tanah suci Palestin dicabar.

"Allahuakbar!!" kanak-kanak di hadapan saya dengan penuh berani berlari ke arah musuh sambil melaungkan takbir tanpa henti. Subhanallah. Dari manakah datangnya kekuatan dalam jiwa mereka? Saya hanya tercegat di sini. Tidak mampu berbuat apa. Saya masih sempurna anggota badan. Saya masih berfikiran waras. Saya tidak mengalami luka-luka barang sedikit pun. Saya tidak kehilangan apa pun. Sedangkan kanak-kanak itu sudah runtun hatinya melihat ibubapa dan adik beradik serta kaum kerabat mereka dibedil dengan dasyat di hadapan mata mereka sendiri. Kanak-kanak itu malah ada yang tangan dan kakinya telah ditembus peluru, darahnya memancut-mancut keluar. Namun kekuatan yang luarbiasa membuatkan yang sudah tempang terhinjut-hinjut laju mara mengahadap musuh. Yang sudah terbaring namun masih nyawa-nyawa ikan tidak mahu ketinggalan, cuba untuk mengengsot, mengerah segala kudrat yang ada, berjuang hingga akhir nafas!

Saya? Ya Allah saya masih di sini, bak patung cendana! Seolah-olah tiada peranan, hanya menjadi hiasan. Hiasan yang tiada nilainya dalam babak perang ini. Sedangkan pokok pun boleh dijadikan tempat berteduh atau berlindung. Namun..namun...saya lebih hina daripada pokok! Mujahid! Bukankah kau kata kau nak berada di Palestin, berperang jiwa dan raga bersama para pejuang agama Allah? Tapi kau di sini, hanya sebagai pemerhati? saksi? patung cendana? Ah, sungguh hina keadaan kau sekarang, Mujahid!

Laungan takbir terus bergema di langit yang dipenuhi asap. Kanak-kanak yang mara sebentar tadi sudah ada syahid. Tentera-tentera zionis juga ada yang lari lintang pukang setelah dibaling dengan bebatuan kerikil daripada kumpulan kanak-kanak tadi.

"Lari, Mujahid! Lari!!!!" Teriak Mujahid si pejuang cilik palestin kepada saya. Saya hanya tercengang. Saya masih kaku. Mujahid berlari ke arah saya dan menarik tangan saya.

"Mujahid, kau kena berjuang! Bangkit Mujahid!" Dia masih berteriak kepada saya. Tangan saya dia genggam erat. Tiba-tiba genggaman tangan kami terlepas. Seorang tentera zionis telah menarik Mujahid daripada saya. Saya lihat Mujahid teruk dikerjakan. Datang lagi seorang tentera yang membelasah Mujahid daripada belakang. Hanya lafaz takbir yang terbit daripada bibir Mujahid. Tangan Mujahid dipijak-pijak. Wajahnya ditampar-tampar dan ditumbuk-tumbuk sehingga memancut darah. Mujahid diperlakukan seperti binatang. Kenapa harus kanak-kanak yang sekecil itu dikerjakan oleh 4 orang dewasa? Muncung senapang kini dihalakan ke arah kepala Mujahid.

"Mujahhiiiiiiiidddddd!!!!!"


No comments:

Post a Comment