Monday, April 4, 2011

part 9


"Antara bidadari-bidadari syurga dan perempuan-perempuan cun dekat dunia ni, mana satu pilihan korang?" Saya menyoal salah seorang remaja lelaki yang turut berada dalam kumpulan perbincangan tersebut.

"Mestilah bidadari syurga bang!!" Bersinar-sinar mata lelaki yang berkaca mata 'old skool' berbingkai besar hingga menyembunyikan hidungnya.

"Kau tahu ke rupa bidadari syurga tu macam mane?? berangan jelah kau! amalan tak macam ahli syurga, ada hati nak bidadari syurga" Sahut satu suara lagi.

"Dah nama pun bidadari, dari syurga pulak tu. Mestilah cantik seribu kali cantik daripada perempuan-perempuan kat dunia ni." Seorang remaja lelaki yang berambut kerinting pula mencelah.

"Ok adik-adik. Tak payahlah kita gaduh-gaduh pasal kecantikan bidadari tu ye. Kalau nak tahu, buka al-Quran, baca tafsirannya. Dalam al-Quran sendiri Allah ada menceritakan. Yang abang nak sampaikan di sini ialah bukannya tentang kecantikan bidadari. Tapi tentang pilihan adik-adik sendiri. Kita manusia ni memang cenderung untuk pilih sesuatu yang lebih baik, lebih cantik dan lebih kekal. Kalau ditanya dekat orang non-Muslim sendiri pun mereka akan pilih syurga. Tapi cuba adik-adik renungkan, berapa banyak orang di zaman ini yang hanya meletakkan pilihan mereka di bibir je." Saya membuka ruang buat para remaja tersebut berfikir dan merenung.

"Maksud abang?" Si jejaka berwajah putih kuning cuba menyungkil maksud di sebalik kata-kata saya.

"Aku nak jadi perdana menteri! Aku nak terbang ke eropah! Aku nak masuk syurga! Semua ni kata-kata kebanyakan orang. Harapan mereka hanya tinggal di bibir. Untuk melaksanakan impian-impian tersebut, hanya dalam mimpi. Bak kata orang putih, walk the talk tapi sekarang sikit sekali orang yang cakapnya serupa bikin. faham tak?" Mereka berlima kesemuanya mengangguk-angguk tanda faham.

"Baguslah. Abang nak semua orang renungkan dalam-dalam kata-kata abang hari ni dan kaitkan dengan bidadari syurga yang abang tanya tadi. Ingat, rajin-rajin bukak Quran untuk cari jawapan. Abang kena pergi sekarang ni, nanti tak masak pulak mak abang kat rumah. Assalamualaikum." Mereka menjawab salam saya secara serentak. Saya berlalu sambil tersenyum puas. Dengan lafaz bismillah, langkah disusun menuju ke rumah. Ibu sedang menunggu kelapa dan daun pandannya untuk dibuat pengat pisang, buat hidangan minum petang. oh sedapnyaaa.

Alhamdulillah, saya Mujahid, kini berusia 19 tahun, telah tamat Sekolah Menengah Agama dan baru selesai Asasi Undang-Undang di UIAM. Ingat lagi tak saya, budak kecik yang ghairah nak pergi berjihad dengan senjata tu? Hee..Setelah di'lecture' ibu tentang kepentingan ilmu dan betapa tajamnya mata pen berbanding mata pedang, saya nekad akan berjuang dalam bidang yang saya mampu di waktu itu, iaitu menuntut ilmu. Alhamdulillah saya berjaya mendapat 5A dalam UPSR. Saya request ibu dan ayah untuk hantar saya sekolah agama maka sampailah saya ke SMAP Kajang. Ilmu agama saya telah diperdalamkan lagi sewatu belajar di SMAP. Di sana saya amabil peluang untuk memahami masalah ummah dan krisis zionis-palestin dengan sedalam-dalamnya. Berkat tunjuk ajar Ustaz Zakri juga, saya diasah bakat dalam bidang pidato dan perbahasan. Saya dilantik menjadi ketua pelajar di akhir tahun pengajian dan saya guna peluang tersebut untuk mendedahkan isu Palestin kepada semua pelajar. Program demi program yang saya adakan di sekolah berkenaan dengan Palestin sampai junior-junior panggil saya abang Palestin.

*lagu bingkai kehidupan-shoutul harakah dari handphone Mujahid berdendang penuh semangat*

"Assalamualaikum! Nu'man! Lama tak dengar cerita! Balik kampung tak ni?"

"Waalaikumussalam. Ni la yang nak bagitahu ko ni, aku balik petang ni, insyaAllah. Jom kita jumpa malam ni dekat warung mamak tempat biasa."

"Allah..kau baru je balik dah nak jumpa aku. Rehat-rehatlah dulu brader. Tak lari punya aku ni."

"Tak bolehlah Mujahid. Aku ada hal mustahak nak cerita ni!"

"Kau dari dulu sampai sekaranglah hal mustahak tak habis-habis. Ok insyaAllah kedai mamak tempat biasa ye."

Nu'man..Nu'man..ada-ada je..Setiap kali berjumpa, mesti ada hal mustahak nak diceritakannya. Biasanya hal mustahak yang dimaksudkannya mesti bab-bab isu semasa yang dia bagai cacing kepanasan nak berbincang dengan saya.

Dah 10 minit berjalan kaki meredah panas bumi Malaysia ni. Bukannya tak boleh bawa kereta tapi saja nak sihatkan badan maka memilih untuk jalan kaki petang ni. Sambil-sambil tu boleh tadabbur alam. Bumi Nilai yang sungguh tenang, dikelilingi pokok kelapa sawit kiri dan kanan. Selangkah-dua langkah berjalan, badan mula rasa macam tengah bermandi peluh ni. Kaki pula mula rasa penat semacam. Tak pernah pula penat macam ni. Nafas tercungap-cungap. Baru 10 minit berjalan. Kepala pula mula berdenyut-denyut, berpinar-pinar mata dek cahaya mentari yang teramatlah teriknya. Hai anehnya. Kot-kot la saya baru balik dari New Zealand sampai merasa alergik dengan matahari tanah air sendiri.

"Abang Mujahid! Apesal jalan terhuyung-hayang tu? mabuk ke??" Kedengaran suara-suara jeritan anak-anak muda yang ku kenali. Suara-suara itu menjadi sayup-sayup je.

"Haha..agak-agaklah nak mabuk siang-siang bang!"

"Abang! Abang!! Abaanng!!"

"Eh kau angkat belah sana."

Suara-suara terus hilang. Cahaya mentari pun akhirnya terbunuh dari pandangan. Jasad seakan telah dibius, tidak merasa berpijak lagi.

1 comment:

  1. hehe betul andaian akak. bertemu sudah kedua2 Mujahid kecik dan Mujahid besar~ hoheh. ok saspen~ tibe2 ade new zealand kejap. bile mase die gi nz? hoho ok i'll continue reading~ =)

    ReplyDelete