Friday, April 8, 2011

part 11


Saya dan Mujahid berjalan merentas bangunan demi bangunan, saya sungguh tak tahu ke mana tujuan saya. Kata Mujahid, itulah etika seorang pejuang, perahsia! Tak boleh berkata sesuka hati. Rahsia pasukan amatlah berharga. Malah mereka sendiri berahsia identiti sesama sendiri bila di medan juang. Kata Mujahid, mereka sendiri tak tahu bagaimana rupa ketua mereka. Ketua amatlah dilindungi pasukan al-Qassam, menurut Mujahid. Kerana ketua merupakan matlamat terbesar anggota musuh. Oleh itu setiap kali berjumpa ketua, ketua akan menutup muka dengan kain dipanggil kafiyeh. Segala strategi perang dan kawasan kubu dirahsiakan dan diberikan kod-kod. Pernah satu ketika pengkalan mereka diketahui musuh dan diserang. Habis segala senjata dan tempat membuat senjata musnah bersama. Sejak itu mereka memisahkan kubu latihan dengan tempat membuat senjata dan tempat menyimpan senjata. Sekurang-kurangnya tidaklah rugi teruk jika diserang musuh.

Strategi itu berhasil bila pernah tentera Israel tersilap mengebom bangunan yang sebenarnya kosong! Menurut Mujahid juga, setiap anggota yang ditugaskan menggali terowong mestilah diam dan tidak mendedahkan identiti masing. Macam tulah perahsianya anggota al-Qassam.

Kaki masih melangkah. Saya pandang kiri dan kanan. Sengsaranya bumi palestin tapi rakyatnya masih gigih meneruskan hidup dengan berniaga, bersekolah...eh kenapa Mujahid bawa aku ke sekolah?

"Kita dah sampai. Mari dengarkan ilmu." Saya memandang wajah Mujahid dengan penuh tanda soal di mata.

"Kami pun manusia. Kami juga ingin menuntut ilmu. Pejuang Allah tak boleh statik. Bila ada peluang, kena menuntut ilmu. Pada waktu ini yang dewasa akan terus berkawal dan mengatur strategi manakala anak muda akan pergi menuntut ilmu. Sambil-sambil tu memerhati dan melaporkan keadaan setempat." Terharu saya rasa. Walaupun dalam keadaan susah-payah macam ni, anak-anak palestin masih mengejar ilmu. Apa yang terjadi dekat anak bangsa saya?

"Kamu tahu di mana boleh kita mendapatkan taman-taman syurga di dunia ini?" Soal Mujahid, melarikan lamunan saya. Saya menggelengkan kepala. Tak tahu.

"Di majlis ilmu." Mujahid tersenyum dan mempelawa saya duduk di sebelahnya. Subhanallah. Saya pun nak selalu pergi majlis ilmulah macam tu! Duduk di taman-taman syurga. Bestnya!!

Saya, Mujahid dan beberapa kanak-kanak yang lain sedang tekun mendengar ceramah seorang guru berkaitan iman. Seseorang kenalah sentiasa meletakkan keyakinannya kepada Allah, tiada yang lain. Setiap apa yang terjadi berlaku dengan izin Allah, dengan pertolongan dan kuasa Allah. Maka kepada siapa lagi harus kita yakin dan meletakkan harapan? Hanya Allah. Saya melihat Mujahid menulis sesuatu di atas buku yang kelihatan agak tebal dan lusuh berwarna perang kekuningan, seperti karat. Tulisan Mujahid kemas. Sesekali bila muallim berkata tentang sesuatu, dibelek-beleknya halaman yang lalu, menambah sesuatu pada tulisan yang lama..Notanya penuh. Kelihatan tanda-tanda anak panah di sana-sini menunjukkan ada nota tambahan. Kagum. Tiba-tiba Mujahid mengoyakkan salah satu halaman muka suratnya dan memberikannya kepada saya.

"Nah, ambillah. Ilmu itu akan hilang jika tidak ditulis melainkan jika kau bukan seorang manusia." Mujahid menyerahkan sebatang pensil kepada saya. Saya tersenyum. Terima kasih Mujahid. Banyak yang saya belajar daripada awak.

Tiba-tiba kedengaran suara jeritan dari jauh. Bau hangit segera hinggap ke hidung saya. Sesaat itu, sebuah bebola api jatuh di hadapan bangunan sekolah. MasyaAllah, saya terpaku. Bangunan itu tadinya berdiri gagah. Orang-orang di dalamnya sedang berniaga dan berjual beli. Kini bangunan itu seolah-olahnya tak pernah wujud lagi. Yang tinggal hanya bebatuan yang hancur bergabung bersama dengan tanah.

Seluruh bilik darjah menjadi kecoh. Muallim tadi menyuruh kami lari menyelamatkan diri. Keluar saja daripada bangunan, saya mendengar bunyi yang berdesing dari jauh. Turut hadir bersama bunyi ialah angin yang berpusar dengan agak kuat.

"Itulah pesawat Apache Israel yang telah membunuh ketua kami, Dr Abdul Aziz Al-Rantisi!" Pekik Mujahid. Dr Abdul Aziz Al-Rantisi, saya macam pernah dengar nama itu. Tak silap saya, saya pernah menonton videonya yang dimainkan oleh kakak saya. Kata-katanya yang masih saya ingat "It's death whether by killing or by cancer; it's the same thing. Nothing will change if it's an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache."

Subhanallah Allah telah mengabulkan doanya untuk syahid. Semoga Allah kabulkan doa saya juga.

Saya, Mujahid dan kanak-kanak lain berlari sekuat hati. Menjauhi Israel laknatullah. Walaupun bersenjata tetapi Mujahid melarang menggunakannya.

"Gunakan bila terdesak."

---------------------------------------------------------

Aku memerhatikan Mujahid dari sisi katilnya. Detak jantungnya menjadi semakin rancak. Kemudian tiba-tiba tenang dan rancak semula. Apalah yang sedang dialaminya di alam mimpi sana. Aku sering terfikir tentang misteri pesakit koma. Macam-macam reaksi yang boleh aku perhatikan. Selalunya tenang. Kadang-kadang rentak jantung seolah berlari-lari laju di skrin mesin. Ada juga pesakit yang tiba-tiba terbit airmata di kelopak mata. Misteri. Membuat aku selalu mengalah bahawa ilmu aku masih sedikit meskipun aku menghabiskan seumur hidup untuk menuntut ilmu. Masih ada bahagian ilmu yang masih dihijab Allah.

Aku mencatat paras glukos Mujahid. Alhamdulillah stabil. Masih lagi segar di ingatan saat aku menerima Mujahid sebagai pesakit. Sejak itu aku terus rasa tertarik untuk mengenal dan mendekati anak muda ini. Walau hanya terbaring tanpa sebarang reaksi fizikal, aku suka berada di sisinya. Seolah ada aura yang sangat positif. Melalui cerita orang-orang terdekatnya, aku jadi kagum. Secara tak langsung Mujahid banyak mengajarku.



No comments:

Post a Comment