Wednesday, March 30, 2011

part 6


10 hari telah berlalu. Kini tiba harinya buat kekasih hati berangkat meninggalkan tanah air. Aku tak ketinggalan untuk menghantar Mawaddah di KLIA. Suasana hatiku adalah tak terkata. Aku menunggu hari-hari terakhirnya di Malaysia dengan penuh debaran. Setiap hari terfikir untuk ditambat saja kekasih hati tu dengan ikatan pertunangan. Kalau ikutkan hati, nak je menikah terus namun melihat kepada diri yang serba kekurangan ni, hajat itu kutangguhkah dulu.



“Kau nak bagi dia makan pasir je Moja?” Soal Ikram bila aku utarakan hajat tersebut kepadanya. Terdiam aku dibuatnya. Aku tahu perkahwinan bukan perkara main-main. Ia bukan hanya soal menyatukan dua hati tapi turut mengambil kira soal lain. Haih entahlah. Runsing.


Panggilan untuk berlepas ke Brisbane sudah diumumkan. Kulihat Mawaddah mula bersalam-salaman dengan ahli keluarganya. Berpeluk cium sambil menangis. Sebak pulak rasanya ni. Tahan, Mujahid! Tahan!


Berbaju kot biru tua, berseluar biru tua, berkasut hitam, bertudung putih, berwajah gembira namun ada raut kesedihan, wajahnya kemerahan, basah dengan airmata. Kurakam figura itu dalam kotak memori. Wajah tercinta itu berpaling ke arahku, menghadiahkan sebuah senyuman yang manis, melambaikan tangannya kepadaku sambil mulutnya membuka isyarat “take care, love you”. Hanya dari jauh, ye dari jauh. Mungkin dia tak sempat nak mendekatiku. Ahli keluarganya yang menghantar terlalu ramai dan panggilan untuk berlepas semakin mendesak.


Kelibat tercinta itu kuperhatikan hingga hilang dari pandangan. Mungkin kali terakhir. Mungkin. Siapa yang tahu apa yang bakal berlaku di masa depan. Tiba-tiba telefon bimbit berdering pula.


“Sayang, sorry I tak sempat nak pegi dekat you tadi. Nanti jangan risau, I contact you bila dah tiba. Facebook kan ada, YM ada, skype ada. Jangan risau ye. Hehe..”


“Ye, sayang. I risau sikit je. You take care. Assalamualaikum. Love you too.” Panggilan terakhir sebelum pesawat MAS menghantar kekasihku ke awan biru menuju bumi Queensland.


Aku memandu keretaku pulang ke rumah dalam pekat malam ditemani lagu-lagu perpisahan. Ceh jiwangnya diriku. Ah sedihnya! Sedihnya! Tak tahannya! Ahhh! Tolong jangan jadi macam perempuanlah, Mujahid!


Cepat-cepatku ‘eject’ CD lagu-lagu jiwang tu. Mengganggu jiwa sesungguhnya. Mengganggu konsentrasi pemanduan juga.


“Beribu-ribu rakyat Palestin mati dalam serangan baru-baru ini. Kami di IKIM ingin memohon jasa baik para pendengar agar menyumbangkan sedikit harta untuk diinfakkan buat pejuang dan penduduk Palestin. Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa mereka yang tidak peduli akan saudara seakidah mereka bukanlah dari kalangan umatnya. Mari kita sama-sama menghayati lirik lagu daripada Maher Zain, Palestine will be free.”



Every day we tell each other
That this day will be
Will be the last
And tomorrow we all can go home free
And all this will finally end
Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

No mother no father to wipe away my tears
That’s why I won’t cry
I feel scared but I won’t show my fears
I keep my head high
Deep in my heart I never have any doubt
That Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

I saw those rockets and bombs shining in the sky
Like drops of rain in the sun’s light
Taking away everyone dear to my heart
Destroying my dreams in a blink of an eye
What happened to our human rights
What happened to the sanctity of life
And all those other lies
I know that I’m only a child
But is your conscience still alive

I will caress with my bare hands
Every precious grain of sand
Every stone and every tree
‘Cause no matter what they do
They can never hurt you
Coz your soul will always be free

Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free


Hati aku rasa macam diketuk-ketuk kebelakangan ni. Palestin seolah-olah memanggil aku hampir setiap hari sejak pertama kali aku dengar beritanya hari tu. Namun aku tak buat apa-apa pun walaupun hanya menderma. Hanya kadang-kadang terfikir. Ada apa dengan Palestine? Sehingga hari ini isunya tak pernah selesai. Kenapa?

No comments:

Post a Comment