Wednesday, March 30, 2011

part 8


"Mujahid, kenapa teruk sangat markah periksa Mujahid ni? Mujahid belajar ke tak? Dah besar nanti nak jadi apa?" Ibu membelek kertas periksa saya laju-laju. Muka ibu macam marah.

"Mujahid nak jadi mujahid! Mujahid nak pergi berperang dengan zionis!" Saya bagi jawapan muktamad dekat ibu. Itu cita-cita baru saya. Saya nak angkat senjata. Kenapa pulak saya kena belajar semua-semua ni?

Muka ibu berubah. Ibu pandang saya dalam-dalam.

"Mujahid tahu tak apa yang Mujahid cakapkan ni?" Ibu memegang bahu saya. Saya mengangguk dengan yakin.

"Mujahid baca dekat internet kalau nak jadi muslim sejati, kena berjihad di jalan Allah."

"Subhanallah..bagus niat Mujahid tu. Memang ibu dan ayah bagi nama Mujahid supaya Mujahid jadi seorang pejuang yang hebat dalam menegakkan Islam. Tapi Mujahid kena tahu..tanpa ilmu, perjuangan kita akan jadi sia-sia. Mujahid kena berjuang di medan ilmu dulu. Ibu tak suruh anak ibu skor A+. Ibu hanya nak anak ibu berusaha bersungguh-sungguh. Mujahid tak boleh terus jadi pejuang agama yang hebat tanpa memupuk semangat untuk melakukan sesuatu ibadah secara bersungguh-sungguh."

"Tapi ibu, Mujahid bersungguh-sungguh nak nak jadi pejuang Allah. Ibu boleh hantar Mujahid pergi sekolah pondok. Mujahid akan belajar kitab agama bersungguh-sungguh. Mujahid akan belajar main pedang, pistol semua." Ibu hanya senyum memandang saya. Ibu mengusap-usap kepala saya.

"Mujahid, Islam is not all about fighting with swords and any other weapons. Itu adalah jalan terakhir bila Islam tak dapat ditegakkan dengan jalan damai. Macam apa yang berlaku di Palestin tu, Israel sememangnya tak mahu berbaik-baik dengan Palestin, Israel suka serang Palestin, sebab tu pejuang-pejuang di Palestin kena angkat senjata."

"Tapi ibu, kita kan bersaudara dengan Palestin. Mereka angkat senjata, takkan kita tengok je."

"Ibu tak suruh anak ibu tengok je. Dekat sini, Mujahid ada tanggungjawab yang lebih besar. Mujahid seorang pelajar. Mata pen tu lagi tajam daripada mata pedang. Mujahid faham maksud ibu?" Saya menggeleng-gelengkan kepala. Mestila mata pedang lagi tajam daripada mata pen. Apa ibu cuba sampaikan ni.

"Mata pen tu ibaratnya ilmu. Masa mula-mula Rasulullah sebarkan dakwahnya, Rasulullah tak terus suruh pengikutnya berperang dengan kafir Quraisy, Mujahid tahu tu kan. Rasulullah bagi ilmu yang mendalam dulu dekat pengikutnya. Bawa mereka kenal Allah, cinta Allah dan Rasul, cintakan Islam. Rasulullah memantapkan iman pengikutnya dulu melalui ilmu. Dari situ mereka belajar Islam itu agama perdamaian, Islam itu taatkan ketuanya, Islam itu cintakan ilmu, Islam itu mengeratkan ukhwah. Kenal Islam dalam-dalam dulu. Salahuddin Al-Ayyubi pun belajar macam-macam ilmu sebelum mampu tawan baitul maqdis. Mujahid kena jadi penuntut ilmu yang bagus. Mujahid belajar rajin-rajin dan sungguh-sungguh barulah ada orang nak dengar pandangan Mujahid nanti."

"Ibu, Mujahid belajar sains, belajar matematik, bahasa melayu semua, takde kena mengena dengan Islam."

"Mujahid salah tu. Semua tu ilmu dari Allah, ilmu yang baik, ilmu yang membawa manfaat. Mujahid kena kaitkan Allah dengan segala ilmu yang Mujahid belajar. Ilmu matematik Allah lebih hebat bila Allah ciptaan putaran-putaran bumi,bulan dan matahari secara teratur. Di padang mahsyar nanti, ilmu matematik Allah sangat hebat bila takde satu amal pun yang terlepas daripada kiraan timbangan Allah walaupun amal itu sebesar atom. Ilmu Sains Allah paling meluas kerana semua di muka bumi ni Allah yang ciptakan. Manusia boleh cipta iPhone yang hebat dengan ilmu sains dan teknologi tapi tanpa jari, iPhone jadi tak berguna dan siapakah yang cipta jari? Allah. Boleh ke manusia cipta jari yang ada fingerprints dan lengkap dengan saluran darah yang membekalkan haba semua tu? Dalam ilmu bahasa, Allahlah yang mencipta segala jenis bahasa kat dunia ni. Dan Allah faham semua jenis bahasa kat dunia. Bila Mujahid belajar semua ilmu ni, kaitkan dengan Allah. Mujahid kena rasakan betapa powernya Allah tu, Dia tahu semua yang kita tahu dan yang kita tak tahu."

Ibu menarik nafas panjang-panjang. Saya masih cuba nak fahamkan semua kata-kata ibu. Memang Allah sangat bijak rupanya.

"Kerana ilmu matematik, kita tahu bila nak puasa bila nak raya. kita juga tahu macam mana nak buat bangunan. Kalau Mujahid minat dengan peperangan, ilmu matematik boleh tolong Mujahid kira berapa tentera, berapa senjata yang Mujahid perlukan, berapa jarak untuk serang musuh. Ilmu matematik campur ilmu sains dan geografi boleh tolong mujahid susun strategi untuk kenakan musuh. Ilmu bahasa akan tolong Mujahid cipta perlembagaan, undang-undang, bersyarah untuk kedamaian, berpidato dan menulis untuk mengajak orang lain berjuang bersama Mujahid." Ibu tersenyum.

Saya tercengang mendengar penjelasan ibu. Tak sangkanya apa yang saya belajar dekat sekolah sekarang boleh jadi sangat berguna macam tu.

"Dah tutup mulut tu. Masuk lalat nanti. Ibu takkan halang cita-cita Mujahid. Malah ibu sangat galakkan dan sangat bangga sebab ibu boleh jadi macam Ummu Ibrahim yang meminang bidadari syurga untuk anaknya. Hehe..tapi Mujahid kena bersungguh-sungguh sebab Allah suka orang yang bersungguh-sungguh. Dan Mujahid tak boleh lalai dalam menuntut ilmu sebab itu kewajipan kita. Tanpa ilmu, kita mudah dipijak-pijak musuh."

"Baiklah ibu. Tapi, kenapa ibu nak meminang bidadari syurga untuk Mujahid? Mujahid kecik lagilah bu. belum boleh kahwin. Lagipun macam manalah ibu nak pinang bidadari syurga kalau ibu pun belum tentu masuk syurga?"

"Hehe kelakarlah anak bongsu ibu ni. Nanti besar nanti Mujahid fahamlah ye. Dah, ambik semua kertas periksa ni. bulan depan ibu nak tengok peningkatan. Kalau tak, ibu hantar pergi tuisyen."

"Tak naakkk! Mujahid tak sukaa!" Saya cepat-cepat mengemas kertas-kertas peperiksaan dan berlari masuk ke bilik.

No comments:

Post a Comment