Wednesday, March 30, 2011

part 7


"Assalamualaikum Mujahid. Anta free tak weekend ni? Ada meeting untuk mukhayyam bulan depan. Bolehla sumbang-sumbang idea. Mai la join sama!" Suara Irham berkumandang di corong telefon bimbit. Aku yang waktu sedang memandu memberikan isyarat ke kiri dan berhenti di tepi jalan.

"Hari apa? Pukul berapa? InsyaAllah kalau aku free, aku pegi." Aku mengeluarkan buku organizer, membelek-belek diari untuk weekend ini.

"Sabtu, pukul 2 petang. Boleh no??" Beriya-iya Irham mengajak aku nampaknya. Jari telunjukku dilarikan ke muka surat bertarikh 2 Julai, hari sabtu, jam 2.oo petang.

"Alhamdulillah Irham, aku free time tu. InsyaAllah kita jumpa. Kau textla dekat mana tempatnya." Setelah menamatkan panggilan tersebut, kularikan semula kereta ke tengah jalan. Lagu Palestine will be free berkumandang di corong radio kereta. Membawa ingatanku kembali kepada peristiwa lebih kurang 5 bulan lalu.

Seminggu setelah Mawaddah pergi, seorang senior telah mengajak aku ke masjid dengar ceramah agama. Kebetulan masa tu aku free sangat dah tak tahu nak buat apa maka aku ikutla senior itu.

Dekat masjid ustaz tu kupas isu Palestin yang sedang hangat diperkatakan. Aku jadi sangat tertarik. Seolah ketuk-ketukan yang datang kepadaku tentang Palestin kini berjaya membuat aku membuka pintu untuk menerima kehadirannya. Sejak hari tu aku mula faham apa yang sebenarnya berlaku di Palestin. Aku juga semakin kenal dengan zionis dan sekutu rapatnya Amerika. Minat yang mendalam terhadap isu Palestin mendorong aku untuk mengikuti perkembangannya dari semasa ke semasa. Membuatkan aku jadi lemah dengan ajakan senior-senior dan sahabat-sahabat baru yang aku kenal di masjid. Mereka selalu ajak aku pergi program-program kesedaran tentang Palestin. Akhirnya tak ada satu pun tawaran mereka yang aku tolak. Kecintaan aku terhadap Palestin semakin membuak-buak manakala kebencian aku terhadap zionis dan sekutunya semakin meluap-luap.

Sejak lebih kurang dua bulan yang lalu aku telah nekad untuk memboikot produk yahudi. Aku mulakan dengan restoran paling tercintaku, McDonalds. Fuh cakap pasal McDonald, boleh kata aku pelanggan yang tersangat setia, setiap minggu tak sah kalau tak ke McDonald. Double cheeseburger, coke dan french fries tu memang makanan wajib setiap kali ke McD. Bila stress study, ke McD lah aku melonggarkan ketengangan urat aku. Bila musim bola, ke McD lah aku menghabiskan sepertiga malamku. Bagiku McD ialah sumber paling convenient untuk menyalurkan nafsu makanku. McD ada di mana-mana. Siap boleh delivery dan drive-thru lagi tu. Sesetengahnya dibuka 24 jam. Memang ibarat orang mengantuk disorongkan bantal la nampaknya.

Minggu pertama memboikot McD, kurasakan seperti berpuasa sebulan. Nafsu terhadap si badut berambut afro merah, berbaju belang-belang dan berkasut merah kutahan-tahan dalam paksa. Membayangkan penderitaan rakyat Palestin, aku jadi kuat untuk menepis godaan dan senyuman badut sihir itu. Alhamdulillah, aku berjaya menyingkirkan badut sihir tu setakat ni. Semoga aku mampu istiqamah. Sekarang aku juga masih dalam proses untuk memboikot barang-barang yahudi yang lain seperti Starbucks dan Nestle.

Agak sukar pada asalnya sebab barangan yahudi merata-rata dan kebanyakannya dah jadi macam barang keperluan asasi pula contohnya Milo. Namun aku yakin, ini antara usaha yang mampu aku lakukan. Walaupun ada yang memandang enteng soal boikot ini kerana kata mereka memboikot bukanlah penyelesaian, tidak memberi kesan sangat pun etcetera etcetera. Apa-apalah! Aku peduli apa? Aku peduli Palestin! Ini sebahagian daripada usaha aku. Usaha yang paling mampu untuk aku lakukan. Untuk angkat pedang, belum tentu lagi aku ada keberanian dan kekuatan. Itu semua masih perlu untuk aku bina dan kukuhkan. Dan untuk itu, aku perlukan iman yang sangat tebal dan mendalam.

"lalalla" telefon bimbitku menyanyi riang.

"Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam. Oi di sana, dah lama tak call I! You sihat ke? Busy ke?" Dah seminggu tau! SEMINGGU! I tunggu macam tunggul je. Hari ni I tak kira, I nak jugak call you." Mawaddah. Mawaddah mengomel-ngomel dari benua kanggaroo sebelah sana.

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (26:30)" Kata-kata Akhi Hakimi yang memetik ayat 30 daripada surah An-Nur menjengah ruang minda.

"tidak ada yang ketiga melainkan syaitan apabila dua orang yang bukan muhrim itu berdua-
duaan." Satu lagi kata-kata Akhi Hakimi menyerbu fikiranku.

"Seorang muslim yang taat sentiasa menjaga pergaulannya. Wanita asing yang halal baginya hanyalah isterinya. "

Perbincangan usrah minggu lalu banyak membuat aku berfikir tentang tahap keimananku, tahap pergaulanku dan tentang hubungan aku dan Mawaddah.

No comments:

Post a Comment